Före & Efter

Publicerat: 2012-03-11 Kl: 18:29:59 | I kategori: Recept



Före:


Helstekt kyckling med rostad potatis och rotfrukter
4 portioner

Tillagningstid: 30 min + 90 min i ugn

Ingredienser

1 stor Kronfågel kyckling (1200-1500 g, gärna kyld)
2 msk smält smör
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk kinesisk soja
salt och vitpeppar
1 knippe hackad timjan
1 citron

Tillbehör
Rostade grönsaker (potatis, kålrot, palsternacka, rödlök)
valfri sås eller smaksatt creme fraiche

Tillagning

Salta och peppra kycklingen inuti. Pensla kycklingen med smör blandat med soja, vitlök, krydda med salt och peppar. Skär små snitt genom skinnet och peta in timjan och tunna klyftor citron. Stek den i 200° C i den nedre delen av ugnen i 1-1 1/2 timme beroende på storlek. Kontrollera med att sticka en provnål i benen, om det kommer klar vätska är den genomstekt.

Skala och ansa potatis och rotfrukter. Skär i mindre bitar och klyfta skalad lök. Lägg alltsammans i en bakpappersklädd plåt. Ringla olja över, krydda med salt och peppar. Stek i 200-225° C tills allt är genomstekt och fått fin färg. Servera valfri sås till.

Efter:

Det blev hur gott som helst! Enda felet jag gjorde var att jag hade lagt kycklingen upp och ner men det störde inte smaken ;)

SMAKLIG SPIS!

 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0