Februaris, Göjemånad, hafwer 28 dagar.

Publicerat: 2012-02-01 Kl: 07:29:00 | I kategori: Bonde-Praktikan



Dagen är 9 timmar och 49 minuter lång.
Och Solen löper i Fisken och är deruti ifrån den 10 dag Februari intill den 11 dag Martii.



Göjemånad säger:

Jag fruktar nu kalfsjukan med makt,
Med att hugga, och gödning att föra, gifwer jag på akt.
En warm skinnkjortel kan jag wäl lida.
Jag låter mitt blod, och månd kölden förbida.



I denna månad
skall man hålla sig warm, på det man kan behålla sin sundhet. Förthy denna månads köld förorsakar mycken ond wätska i menniskan. Och skall man wakta sig för frosseri: din drick skall wara agrimonia, på din hand och tummelfinger skall du låta din åder slå.
I Fisken är godt att bygga uti watten, att köpa och sälja, att föra sig i nya kläder, att göra bröllop.




Så säger Bondepraktikan om månad Februari







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0