Majus, Maj månad, hafwer 31 dagar.

Publicerat: 2012-05-01 Kl: 07:45:00 | I kategori: Bonde-Praktikan



Dagen är 13 timmar och 11 minuter lång. Och Solen löper i Twillingarna, och är deruti ifrån den 12 dag Maj, intill den 12 dag Juni.



Maj månad säger:

Nu rider jag i skogen gröna,
Att jaga djur dejeliga och sköna,
Jag badar och låter min lefwer åderslå,
Och jag will nu i warma kläder gå.



I denna månad skall man warmt bada, och bruka warm spis, och det är godt att taga drick till sig, som gör blod, och skall man intet djurs hufwud äta, förty det gör menniskans hjerta märkelig skada; man skall bruka malört och salvia i sin dryck. I Twillingarne är godt att wandra, att köpa och arbeta i eld, och sätta barn i skola.





Så säger Bondepraktikan om månad Maj









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0