Nånting jag aldrig gjort

Publicerat: 2012-03-09 Kl: 20:07:51 | I kategori: Recept



Dagens middag bestod av Fläskpannkaka, det är en maträtt som jag aldrig gjort förut. Konstigt kanske ni tycker, men så är det.
Jag har varit med när Elsa gjort det på jobbet, men där är det svårt att hänga med på hennes ögon och ungefär mått :)

Såhär fin blev den iallafall



Klassiskt recept på fläskpannkaka. Svensk husmanskost som är enkel att göra.
Timglas Tid: 35 minuter varav 20 min i ugnen
Portioner 4 portioner
matlåda Denna rätt är lämplig för matlådor.

Ingredienser:

Servering:

Utrustning du behöver:

Gör så här:

Smörj en långpanna, 30x40 cm. Strö ut fläsket och ställ in långpannan i ugnen samtidigt som du sätter på ugnen på 225°C.

(Om man använder kassler som ju är färdiglagat kött så kan man istället smörja långpannan med smör och strö ut kasslerbitarna utan att ställa in den i ugnen förrän pannkakssmeten är påhälld.)

Gör pannkakssmeten: Häll mjöl och salt i en skål med höga kanter. Häll på en tredjedel av mjölken och vispa till en jämn smet, häll sedan på resten av mjölken, lite i taget, under vispning och vispa till en jämn smet. Om man vill kan man använda elvisp.

Knäck i äggen och vispa tills det blivit blandat.

Ta ut fläsket från ugnen när ugnen nått 225°C eller när fläsket ser tillagat ut. Det brukar vara lagom när ugnen nått rätt temperatur men var gärna uppmärksam på att det kan gå fortare.

Fördela fläsket och fettet som sipprat ut från fläsket över hela plåten, använd gärna en stekspade och dra ut fettet med, för att inte pannkakan ska fastna så den blir svår att få loss vid servering.

Vispa lite (så att inte mjölet sjunkit till botten) och häll därefter pannkakssmeten över fläsket. Grädda i mitten av ugnen i 225°C i ca 20 min tills den stelnat och fått gyllengul färg. OBS! Om din långpanna har mindre yta än 30x40 cm så tar det längre tid att grädda din fläskpannkaka, kanske ca 25 minuter. Tänk på att inte ta ut den innan den stelnat och fått gyllengul färg (se bilderna) för då är risken att den smakar deg.

Skär fläskpannkakan i bitar och servera.

 

Receptet har jag stulit HÄR

 

SMAKLIG SPIS







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0