Martius, Mars månad, hafwer 31 dagar.

Publicerat: 2012-03-01 Kl: 07:31:00 | I kategori: Bonde-Praktikan



Dagen är 12 timmar och 12 minuter lång. Och solen löper i Wäduren, och är deruti ifrån den 11 dagen Martii intill den 10 Aprilis.



Mars månad säger:

Jag beskärer mina trä i thor:
Plöjer dertill min åker och jord,
Denna månad låt intet blod,
Bad och swett är då mig god.



I Mars månad skall man sig ofta twätta och bada, och är godt att bruka söt drick, som mjöd och annat sådant, men wakta dig wäl för kall drick. Det är godt att åderlåta, dock icke på din tummelfinger, bruka ruta och poleja om morgonen bittideligen.
I Wäduren är godt att handla med herrar, att wandra, att köpa waror och arbeta uti eld.




Så säger Bondepraktikan om månad Mars








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0