Januarius, Thorsmånad, hafwer 31 dagar

Publicerat: 2012-01-01 Kl: 09:23:00 | I kategori: Bonde-Praktikan



Dagen är 8 timmar och 10 minuter lång.
Och solen löper i Wattumannen, och är deruti från den 10 dag Januari intill den 10 dag Februari.



Thorsmånad säger:

Jag röker mitt kött i denna tid,
Jag äter och dricker förutan nit,
Intet blod will jag nu af mig låta:
Förthy, i denna månad månd´det ej båta.



I denna månad är det godt att dricka en god dryck win fastande, och skall man fastandes bruka heta örter, som ingefär, peppar, neglikor, napaticum, och är det godt att låta slå lefwerådran på den wenstra arm, eljest är det intet godt.
I Wattumannen är det icke godt att bygga hus, att flytta hus, att gifwa sig i äkta stånd eller göra bröllop. Det är ondt att taga läkedom på skenbenen.




Så säger Bondepraktikan om månad Januari







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0