Aprilis, April månad hafwer 30 dagar

Publicerat: 2012-04-01 Kl: 07:07:00 | I kategori: Bonde-Praktikan



Dagen är 12 timmar och 46 minuter lång. Och solen löper i Oxen och är deruti ifrån den 11 dag Aprilis, intill den 12 Maj.




April månad säger:

April månad kallar man mig,
Att plöja och så lärer jag dig,
Jag låter slå nu min median,
Att jag min sundhet hafwa kan.




I April månad skall man bruka en god drick, som gifwer menniskan ett sundt lif; rättika och kabutz skall man icke öfwerflödigt bruka, förty de gifwa ondt flott. Man må wäl låta medianen och sätta koppor.
Uti Oxen är godt att göra bröllop, att afwänja barn, att bygga, köpa och sälja, godt är att så och plantera.





Så säger Bondepraktikan om månad April








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0