Nowember, Wintermånad, hafwer 30 dagar.

Publicerat: 2011-11-01 Kl: 08:22:00 | I kategori: Bonde-Praktikan



Dagen är 8 timmar och 18 minuter lång.
Och solen löper i Skytten, och är deruti ifrån den 13 dagen Nowembris intill den 15 dagen Decembris.


Wintermånad säger:

De rika, nu feta gäss af mig köper,
Jag hugger wed, till elden jag löper,
Till bad och okyskhet will jag dig icke råda,
Att taga drick och åderlåta.


I Winter månan skall man intet göra swettebad, och all den spis man brukar, skall wara warm, och må man äta senap, agrimonia och lök, ditt lif skall med arbete bewara sig, och bruka dryck till lefren.
I Skytten är godt att göra bröllop, att köpa och sälja, att arbeta i eld, och att föra sig i nya kläder.



Så säger Bondepraktikan om månad Nowember.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0